divendres, 23 de maig del 2014

El desenvolupament infantil segons Vygotsky


Per a Lev Vygotsky el desenvolupament és un procés compartit entre individus i, per tant, no pot ser comprés sense tenir en compte la manera en que els canvis històrics i socioculturals hi influeixen. La llei genètica que va elaborar es basa en el principi que l’ésser humà comença sent social i progressivament es va individualitzant.

Aqueta idea és totalment contrària al que proposava Piaget i vam explicar en una de les entrades passades del bloc.

Entre les aportacions que va fer Vygotsky respecte al desenvolupament infantil destaquem el llenguatge i la zona de desenvolupament proper (ZDP)  que ha continuació us explicarem més detalladament.

El llenguatge

Vygotski distingeix tres etapes:

-          La parla social: L’infant es serveix del llenguatge fonamentalment per comunicar-se; el pensament i el llenguatge compleixen funcions independents.

-          La parla egocèntrica: L’infant comença a emprar la paraula per regular la seva conducta i el seu pensament; parla en veu alta amb ell mateix quan realitza alguna tasca; no intenta comunicar-se amb els altres (parla privada).

-          La parla interna: L’empra per dirigir el seu pensament i la seva conducta; pot reflexionar sobre la solució de problemes i la seqüència de les accions manipulant el llenguatge “dintre del seu cap”.

ZDP

Per tal d’explicar la ZDP cal explicar també la zona de desenvolupament potencial i la real.

-          Zona de desenvolupament potencial: Aquí s’inclouen totes les activitats o funcions que l’infant només pot realitzar amb l’ajuda dels altres. Per exemple, una nena de 10-12 mesos que només pot caminar amb l’ajuda d’una altra persona.

-          Zona de desenvolupament real: Comprèn totes les activitats o funcions que l’infant pot realitzar per si mateix, sense necessitat d’ajuda. Per exemple, un nen de 12-15 mesos que pot caminat sol i sense ajuda.

-          Zona de desenvolupament proper(ZDP): En aquesta zona la intervenció de la persona que proporciona l’ajuda passa a ser efectiva, en el sentit que possibilita el pas de la zona de desenvolupament potencial a la real.

El desenvolupament és, des d’aquest punt de vista, una conseqüència de l’aprenentatge: un aprenentatge en què participen activament tots els agents que viuen l’experiència.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada