divendres, 30 de maig del 2014

La grafomotricitat


 
L'alfabet o desenvolupament grafometriu té l'objectiu fonamental  de completar i millorar el desenvolupament psicomotriu a través de diverses activitats. D'aquesta manera, es preparen per a l'aprenentatge posterior de l'escriptura. Els infants amb NEE en aquestes activitats també milloren l'atenció i la psicomotricitat fins habilitats fonamentals en el seu desenvolupament. La base de l'educació de la grafomotricitat és la motricitat fina, així que prèviament ha de fer per desenvolupar l'habilitat de les mans i els dits, així com la coordinació oculo- manual.
1.       Activitats per desenvolupar l'habilitat de les mans:
- Fer palmades, primer lliurement i després seguint un ritme. 
-  Portar un o més objectes a la mà, primer en una mà, després les dues mans, simultàniament en diverses direccions (moviment ascendent i descendent, circular...).
- Imitar moviments d'animals (lleó, aus volant...) o objectes.
- Obrir una mà mentre l'altra es tanca, primer lentament, a continuació més ràpid.
2.       Activitats per desenvolupar la destresa dels dits:
- Obrir i tancar els dits de la mà, primer al mateix temps, després alternant. Augmentar gradualment la velocitat, tocar cada dit amb el polze de la mà corresponent, augmentant la velocitat: "Tocant el tambor" o "tambors" amb els dits sobre la taula, augmentant la velocitat.
- Amb la mà tancada, treu els dits un darrere de l'altre.

3.       Activitats per desenvolupar la coordinació oculo- manual:
 -Llançant objectes, amb una mà com amb l’altra mà.
 - Adjuntar i treure taps, vaixells, fruits secs...
 - Subjectar i enganxar botons.
- Modelatge amb plastilina, boles, cilindres...
 - Passar les fulles d'un llibre.
- Punxar i retallar amb punxó.
- Tallar amb tisores.
Un altre aspecte important és la implantació d'activitats per desenvolupar els accidents cerebrovasculars. Aquestes activitats es realitzarà sobre diferents superfícies (planta, embolcall de paper, cera, paper, llibreta) i amb diferents instruments (quadres de cera, feltres, pinzells, llapis, bolígrafs). Els moviments bàsics són de dos tipus: rectes i corbes, i reeducació grafomètrica hauria de centrar-se en ells. Els exercicis s’han de fer en direcció esquerra- dreta.
 
4.       Activitats per al desenvolupament i control de traços rectes:
-         Còpia els exercicis de pissarra o de paper quadriculat: traçat de línies verticals, horitzontals i diagonal, creus, pales, línies paral·leles, trencats, angles, figures, etc.
-          Exercicis de repassar línies, camins i dibuixos.
-          Exercicis de seguir espais i figures.
-          Exercicis de seguiment sense tocar les parets.
 
 
 
 
 
 
 

 
5.       Activitats de desenvolupament i control de traços:
-          Còpia en exercicis de pissarra o de paper quadriculat: camí de línies corbes, cercles, onades dins de dues línies, sobre un eix horitzontal o inclinat, etc.
-          Exercicis de bucles dins de dues línies en una línia, bucle ascendent i descendent.
 
 
 

6.       Activitats de desenvolupament i control de combinar exercicis:


-          Poden ser una sèrie d'exercicis, sobre la base de la combinació de línies rectes, horitzontals, verticals i diagonal i semicercles.
-          Revisar i copiar línies, cercles i semicercles de figures.
-          Completar una figura d'una altre que serveix com a model.

7.       Activitats de desenvolupament i control de corones:
Aquests exercicis faciliten el desenvolupament del moviment d’esquerra - dreta del braç i interpretant-los mitjançant grans traços, també desenvolupar els moviments de progressió basada en el segrest de braç sencer. A nivell de l'escriptura prèvia també serveixen per desenvolupar la unió entre lletres. Es van realitzar aquests exercicis:
·         En un pla vertical a la pissarra amb tises de guix llarg.
·         En un pla horitzontal amb un pinzell: el nen pot romandre de peu sense suport a la mà sobre la taula i amb el pinzell prenent una posició vertical.
·         En posició horitzontal,  un full primer de gran format i després de format normal.
·         S’han de tenir en compte el moviment alhora de traçar les línies.
S’ ha de comprovar la direcció, l’enllaç, frenada, simetries, la pressió del llapis, separacions, inversions, mides, etc. Una metodologia eficaç és utilitzar tots els canals sensorials possibles per tal que ho aprengui.
Per tant,  seria aconsellable que les activitats multi sensorials, es portin a terme en primer lloc per les línies i després para l’ensenyament i l’escriptura:
a)      Traçar a l’aire.
b)      Repassar  amb diverses eines d'escriptura (llapis, ploma, pinzell...)
c)       El dit per sobre de la línia amb els ulls tancats i amb els ulls oberts.
d)      Dibuixar al terra i caminem sobre el dibuix.
e)      Expressar la seva longitud (llarga, curta...), pressió (molt, premsa...).
 



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada