El llenguatge verbal dels 2 fins als 6 anys.
PER A QUÈ SERVEIX EL LLENGUATGE?
-
Establir
interaccions comunicatives és un procés bidireccional entre pares i infants.
-
Els pares poden aconseguir un comportament adequat
mitjançant el llenguatge.
- A través del llenguatge es modifica el propi comportament
del nen i el dels altres (autorregulació).
-
Combinen 3-4 paraules (nen té a piota).
-
Als 2 anys, aprenen molt vocabulari de cop.
-
Fan articles (un, una / el, la).
-
Les persones que no són familiars entenen
gairebé tot el que diuen.
-
Usen pronoms jo, tu, ell/a.
ETAPA VERBAL 3 I 4 ANYS:
A partir dels tres anys i fins a finals dels
quatre, es produeix un gran desenvolupament en la capacitat expressiva del nen.
El llenguatge és una eina que li serveix per augmentar les seves possibilitats
comunicatives i de relació social.
-
Combinen 5-6 paraules.
-
Fan frases amb: i, però, perquè.
-
Parlen amb claredat.
-
Fa joc imaginatiu: inventa històries curtes.
-
Utilitzen un repertori ampli de vocabulari comprensiu
i expressiu.
-
Pronuncia bé la majoria de sons.
-
Usen negatius dins la frase (el nen no ha
dormit).
-
Usen el futur.
-
Poden jugar amb el llenguatge.
ETAPA VERBAL 4 I 5 ANYS:
El desenvolupament del llenguatge adquirit li
permet entendre i fer-se entendre amb certa facilitat,i es manifesta com una
funció clarament social. L’expressió oral sol ser fluïda i abundant, i
converteix el nen en un petit parlador que aborda qualsevol tema, pregunta contínuament
per tal de dialogar, de ser acceptat socialment i, en ocasions, per cridar l’atenció.
Com s’expressa
el nen/a?
-
Té una discriminació auditiva més evolucionada
que li permetrà aprendre fonemes molt més complexos.
-
Ara pot realitzar seqüències fonètiques
relativament complicades, per la qual cosa
-
comencen a aparèixer en el seu vocabulari
paraules de difícil articulació.
-
Tendeix a eliminar gran part de les omissions
que es realitzaven amb els fonemes més difícils de produir: desapareix la
“llengua de drap”.
-
Es produeix un augment de l’atenció auditiva,
la qual cosa li permetrà realitzar petites prosòdies (entonacions) i jocs
fonètics curts (embarbussaments, endevinalles...) que desenvoluparan la seva
capacitat de reproducció fonètica.
-
Està preparat per fer, i li agraden, els jocs
de motricitat bucofacial amb la llengua, els llavis, etc.
-
Apareixen nous fonemes en les seves emissions
orals. Comença a articular sons que abans li resultaven impossibles.
ETAPA VERBAL 5 I 6 ANYS:
-
La capacitat expressiva oral s’ha anat
enfortint de forma significativa. L’augment considerable de vocabulari que ha
anat acumulant durant tots aquests anys li permet ara expressar-se amb major
quantitat de matisos, enriquint i allargant les seves expressions.
-
Els seus enunciats són perfectament
comprensibles per als interlocutors, amb independència del context en el qual
es produeixin i de la relació que tinguin amb les persones amb les quals es
comuniquin.
-
Pot ajuntar de sis a vuit paraules en una
frase, i és capaç de fer frases més extenses i més complexes que abans, en les
quals a més apareixeran vocables referits a gran varietat de camps semàntics.
-
És capaç d’unir diverses frases seguint el fil
conductor d’un tema determinat. Per la qual cosa està en condicions de
realitzar un discurs més o menys llarg, si així ho desitja.
-
Des del punt de vista gramatical, les frases
solen estar ben estructurades malgrat l’augment d’elements que s’hi incorporen
i de la complexitat creixent de les mateixes.
-
S’interessa pel significat de les noves
paraules apreses, escoltades o llegides en petits textos, en contes infantils,
etc.
-
Li agrada escoltar-se a si mateix,
experimentar amb les paraules, aprendre poesies, refranys, embarbussaments,
etc. per després dir-los en públic i demostrar les seves noves habilitats
lingüístiques.
-
En els seus enunciats comencen a aparèixer
cada vegada amb més freqüència expressions pròpies dels adults. La gran
capacitat d’imitació que té en aquests moments, es veu plasmada en la seva forma
de parlar, incorporant paraules i expressions que sent en el seu entorn més
pròxim.
-
L’espontaneïtat
i l’originalitat pròpies d’aquesta edat, es veuen reflectides en les seves
expressions i en els comentaris que fa de forma natural.
-
El desenvolupament motriu general aconseguit
en aquestes edats, li permet una bona mobilitat dels òrgans fonadors (llengua,
paladar, llavis, dents, etc.), cosa que li facilita l’articulació correcta
d’aquells sons que fins aquest moment li resultaven molt difícils d’executar.
ALGUNS SIGNES D’ALERTA QUE PODEM DETECTAR:
-
Manca de reacció davant estímuls auditius
-
Irritabilitat i rebequeries freqüents
-
Ús de frases de només una paraula
-
Vocabulari pobre
-
Dificultats per entendre les seves produccions
-
No aparició de marques morfològiques
-
Ús de frases de només una o dues paraules
-
Dificultats
de relació / comunicació amb els companys per manca de recursos lingüístics
-
Discurs poc entenedor (dificultats
morfosintaxi i/o d’articulació)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada