divendres, 23 de maig del 2014

Llenguatge (2-6 anys)



 
 
 


El llenguatge verbal dels 2 fins als 6 anys.






PER A QUÈ SERVEIX EL LLENGUATGE?
-          Establir interaccions comunicatives és un procés bidireccional entre pares i infants.
-          Els pares poden aconseguir un comportament adequat mitjançant el llenguatge.
-         A través del llenguatge es modifica el propi comportament del nen i el dels altres (autorregulació).
 

 ETAPA VERBAL 2 I 3 ANYS:

 Com s’expressa el nen/a?
-          Combinen 3-4 paraules (nen té a piota).
-          Als 2 anys, aprenen molt vocabulari de cop.
-          Fan articles (un, una / el, la).
-          Les persones que no són familiars entenen gairebé tot el que diuen.
-          Usen pronoms jo, tu, ell/a.
-          Fan moltes preguntes.

 
 
 
ETAPA VERBAL 3 I 4 ANYS:
A partir dels tres anys i fins a finals dels quatre, es produeix un gran desenvolupament en la capacitat expressiva del nen. El llenguatge és una eina que li serveix per augmentar les seves possibilitats comunicatives i de relació social.
 Com s’expressa el nen/a?
-          Combinen 5-6 paraules.
-          Fan frases amb: i, però, perquè.
-          Parlen amb claredat.
 
-          Fa joc imaginatiu: inventa històries curtes.
-          Utilitzen un repertori ampli de vocabulari comprensiu i expressiu.
-          Pronuncia bé la majoria de sons.
-          Usen negatius dins la frase (el nen no ha dormit).
-          Usen el futur.
-          Poden jugar amb el llenguatge.
 
 
ETAPA VERBAL 4 I 5 ANYS:
El desenvolupament del llenguatge adquirit li permet entendre i fer-se entendre amb certa facilitat,i es manifesta com una funció clarament social. L’expressió oral sol ser fluïda i abundant, i converteix el nen en un petit parlador que aborda qualsevol tema, pregunta contínuament per tal de dialogar, de ser acceptat socialment i, en ocasions, per cridar l’atenció.
 

Com s’expressa el nen/a?

-          Té una discriminació auditiva més evolucionada que li permetrà aprendre fonemes molt més complexos.
-          Ara pot realitzar seqüències fonètiques relativament complicades, per la qual cosa
-          comencen a aparèixer en el seu vocabulari paraules de difícil articulació.
-          Tendeix a eliminar gran part de les omissions que es realitzaven amb els fonemes més difícils de produir: desapareix la “llengua de drap”.
-          Es produeix un augment de l’atenció auditiva, la qual cosa li permetrà realitzar petites prosòdies (entonacions) i jocs fonètics curts (embarbussaments, endevinalles...) que desenvoluparan la seva capacitat de reproducció fonètica.
-          Està preparat per fer, i li agraden, els jocs de motricitat bucofacial amb la llengua, els llavis, etc.
-          Apareixen nous fonemes en les seves emissions orals. Comença a articular sons que abans li resultaven impossibles.
 

 

ETAPA VERBAL 5 I 6 ANYS:
-          La capacitat expressiva oral s’ha anat enfortint de forma significativa. L’augment considerable de vocabulari que ha anat acumulant durant tots aquests anys li permet ara expressar-se amb major quantitat de matisos, enriquint i allargant les seves expressions.
-          Els seus enunciats són perfectament comprensibles per als interlocutors, amb independència del context en el qual es produeixin i de la relació que tinguin amb les persones amb les quals es comuniquin.
-          Pot ajuntar de sis a vuit paraules en una frase, i és capaç de fer frases més extenses i més complexes que abans, en les quals a més apareixeran vocables referits a gran varietat de camps semàntics.
-          És capaç d’unir diverses frases seguint el fil conductor d’un tema determinat. Per la qual cosa està en condicions de realitzar un discurs més o menys llarg, si així ho desitja.
-          Des del punt de vista gramatical, les frases solen estar ben estructurades malgrat l’augment d’elements que s’hi incorporen i de la complexitat creixent de les mateixes.
-          S’interessa pel significat de les noves paraules apreses, escoltades o llegides en petits textos, en contes infantils, etc.
-          Li agrada escoltar-se a si mateix, experimentar amb les paraules, aprendre poesies, refranys, embarbussaments, etc. per després dir-los en públic i demostrar les seves noves habilitats lingüístiques.
-          En els seus enunciats comencen a aparèixer cada vegada amb més freqüència expressions pròpies dels adults. La gran capacitat d’imitació que té en aquests moments, es veu plasmada en la seva forma de parlar, incorporant paraules i expressions que sent en el seu entorn més pròxim.
-           L’espontaneïtat i l’originalitat pròpies d’aquesta edat, es veuen reflectides en les seves expressions i en els comentaris que fa de forma natural.
-          El desenvolupament motriu general aconseguit en aquestes edats, li permet una bona mobilitat dels òrgans fonadors (llengua, paladar, llavis, dents, etc.), cosa que li facilita l’articulació correcta d’aquells sons que fins aquest moment li resultaven molt difícils d’executar.

 
ALGUNS SIGNES D’ALERTA QUE PODEM DETECTAR:
-          Manca de reacció davant estímuls auditius
-          Irritabilitat i rebequeries freqüents
-          Ús de frases de només una paraula
-          Vocabulari pobre
-          Dificultats per entendre les seves produccions
-          No aparició de marques morfològiques
-          Ús de frases de només una o dues paraules
-           Dificultats de relació / comunicació amb els companys per manca de recursos lingüístics
-          Discurs poc entenedor (dificultats morfosintaxi i/o d’articulació)
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada