El llenguatge és una eina essencial per a l’espècie
humana ja que naixem amb l’instin de comunicar-nos amb les persones que ens rodegen,
per sentir un afecte o per poder satisfer alguna necessitat.
Hi ha una sèrie de factors que influeixen a
què hi hagi un bon desenvolupament del llenguatge:
Factors
biològics:
·
Estructuració i
maduresa SN.
·
Audició adequada.
·
Morfologia i
funcionalitat de l’aparell fonador.
Entre les persones:
·
Interacció
lingüística del nen amb l’entorn.
·
Resposta de l’entorn
vers allò que el nen diu.
En la franja d’edat
de 0 a 2
anys podem trobar dos tipus d’etapes que defineixen el seu desenvolupament en
el llenguatge:
Etapa preverbal (0 a 12 mesos):
Durant aquesta etapa, que abasta el primer any
de vida, la comunicació que estableix el nen amb el seu mitjà (família),
especial i particularment amb la seva mare, és de tipus afectiu i gestual.
D'allí que per estimular-ho lingüísticament la mare hagi d'utilitzar, juntament
amb el llenguatge afectiu i gestual, el llenguatge verbal. La paraula ha d'acompanyar
sempre al gest i a les activitats de la mare amb el seu fill.
L’infant en aquesta etapa s’expressa:
-
Amb expressions
facials
-
Amb moviments corporals.
-
Amb mirades.
-
Amb somriures.
-
Explorant.
-
Vocalitzant, fent inflexions
de veu.
-
Imitant sons de la
mare.
-
Respon movent el cap
a la veu de la seva mare/pare
Etapa
verbal (12 a
24 mesos):
Aquest període s'inicia amb l'expressió de la
primera paraula, a la qual se li atorga una legítima importància com el primer
anunci del llenguatge carregat d'un propòsit de comunicació.
Tot i això hem de dir que aquesta etapa és
molt amplia ja que no es pot dir amb precisió quan comença,
quan aquest anunci del llenguatge es precisa i confirma, quan es pot parlar de
la "primera paraula".
L’infant en aquesta etapa s’expressa:
-
Apareixen les
primeres paraules amb significat: /papa/, /mama/ ,
/aigua/,...
-
Tenen interès pels
contes, imatges, fotos de familiars.
-
Amplien el
vocabulari (+ 50 paraules).
-
Holofrase / combinen
2-3 paraules.
-
Utilitzen el no.
Cap als dos anys el nen posseeix un vocabulari
aproximat de 300 paraules. En les seves expressions sol observar-se, també,
l'inici de la utilització dels pronoms personals "Jo" i
"Tu" i el possessiu "El meu" i "Meu". Les seves
frases expressen intenció i acció: "fa el que diu i diu el que fa".
A continuació podreu visualitzar un vídeo on la Psicòloga Ana Carballal ens explica la diferència entre l'etapa prevebal i la verbal
https://www.youtube.com/watch?v=WtL0cqOQgd8
A continuació podreu visualitzar un vídeo on la Psicòloga Ana Carballal ens explica la diferència entre l'etapa prevebal i la verbal
https://www.youtube.com/watch?v=WtL0cqOQgd8
Hola, soc del grup http://elsinfantsielseudesenvolupament.blogspot.com.es/
ResponEliminaM'ha agradat molt aquesta entrada perquè considero que el llenguatge és essencial per als humans ja que ens distingeix de la resta d'essers vius. A part estava una mica preocupada perquè la meva fillola de 18 mesos encara no parla gaire i pensaba que no era normal. Podrieu donar-me algun consell per a estimular-li la parla?
Moltes gràcies per la vostra atenció.