dimecres, 21 de maig del 2014

El llenguatge de 0 a 2 anys

El llenguatge és una eina essencial per a l’espècie humana ja que naixem amb l’instin de comunicar-nos amb les persones que ens rodegen, per sentir un afecte o per poder satisfer alguna necessitat.

Hi ha una sèrie de factors que influeixen a què hi hagi un bon desenvolupament del llenguatge:

Factors biològics:
·         Estructuració i maduresa SN.
·         Audició adequada.
·         Morfologia i funcionalitat de l’aparell fonador.

Entre les persones:
·         Interacció lingüística del nen amb l’entorn.
·         Resposta de l’entorn vers allò que el nen diu.

En la franja d’edat de 0 a 2 anys podem trobar dos tipus d’etapes que defineixen el seu desenvolupament en el llenguatge:

Etapa preverbal (0 a 12 mesos):
Durant aquesta etapa, que abasta el primer any de vida, la comunicació que estableix el nen amb el seu mitjà (família), especial i particularment amb la seva mare, és de tipus afectiu i gestual. D'allí que per estimular-ho lingüísticament la mare hagi d'utilitzar, juntament amb el llenguatge afectiu i gestual, el llenguatge verbal. La paraula ha d'acompanyar sempre al gest i a les activitats de la mare amb el seu fill.
L’infant en aquesta etapa s’expressa:
-         Plorant
-         Amb expressions facials
-         Amb moviments corporals.
-         Amb mirades.
-         Amb somriures.
-         Explorant.
-         Vocalitzant, fent inflexions de veu.
-         Imitant sons de la mare.
-         Respon movent el cap a la veu de la seva mare/pare

Etapa verbal (12 a 24 mesos):
Aquest període s'inicia amb l'expressió de la primera paraula, a la qual se li atorga una legítima importància com el primer anunci del llenguatge carregat d'un propòsit de comunicació.
Tot i això hem de dir que aquesta etapa és molt amplia ja que no es pot dir amb precisió quan comença, quan aquest anunci del llenguatge es precisa i confirma, quan es pot parlar de la "primera paraula".

L’infant en aquesta etapa s’expressa:
-         Apareixen les primeres paraules amb significat:  /papa/, /mama/ , /aigua/,...
-         Comprenen ordres senzilles i el “no”.
-         Tenen interès pels contes, imatges, fotos de familiars.
-         Amplien el vocabulari (+ 50 paraules).
-         Holofrase / combinen 2-3 paraules.
-         Utilitzen el no.


Cap als dos anys el nen posseeix un vocabulari aproximat de 300 paraules. En les seves expressions sol observar-se, també, l'inici de la utilització dels pronoms personals "Jo" i "Tu" i el possessiu "El meu" i "Meu". Les seves frases expressen intenció i acció: "fa el que diu i diu el que fa".

A continuació podreu visualitzar un vídeo on la Psicòloga Ana Carballal ens explica la diferència entre l'etapa prevebal i la verbal

https://www.youtube.com/watch?v=WtL0cqOQgd8


1 comentari:

  1. Hola, soc del grup http://elsinfantsielseudesenvolupament.blogspot.com.es/
    M'ha agradat molt aquesta entrada perquè considero que el llenguatge és essencial per als humans ja que ens distingeix de la resta d'essers vius. A part estava una mica preocupada perquè la meva fillola de 18 mesos encara no parla gaire i pensaba que no era normal. Podrieu donar-me algun consell per a estimular-li la parla?
    Moltes gràcies per la vostra atenció.

    ResponElimina