L’infant obté les primeres relacions i experiències a
través de la família, per això es considera que la família és el principal
context de desenvolupament i que té una funció educativa essencial.
Els aspectes més destacables de la família en la seva
funció educativa són:
o
Grup de
pertinença: és el primer grup al qual pertany l’infant i és la influència
més decisiva de totes. L’infant construeix la seva pròpia identitat i es
connecta amb la resta de societat gracies a les relacions entre famílies.
o
Transmissora
de valors i normes: L’infant assumeix valors i normes mitjançant la
convivència i les actituds observables als familiars més propers.
o
Agent
socialitzador: La família és el primer espai de socialització. S’integra en
un grup i en cas de no desenvolupar habilitats socials pot tenir problemes d’integració.
o
Espai de
seguretat i confiança: Una de les funcions de la família és facilitar un
espai de seguretat, ja que així l’infant es comunica millor i sense por. Així
es poden prevenir situacions de risc com per exemple l’assetjament escolar,
maltractaments, etc.
o
Model de
comportament: Els infants agafen als familiars més propers com a referents
i models a seguir e imitar. A partir d’aquí acaben interioritzant valors,
normes, actituds, etc. Les accions tenen més valor i força que les instruccions, per tant hem de ser
coherents entre el que diem ho fem.
o
Model de
relació: L’afecte i l’amor facilita l’acció educativa i permet superar
exigències, disputes, etc. Els pares han de guiar d’una manera raonada però no permissiva,
és a dir, l’afecte no està renyit amb l’exigència.
Cada família té una estiu d’educar als seus fills i filles. Hi ha 4
estils diferents: autoritari, democràtic, indulgent i negligent. A continuació
exposarem en que consisteix cada estil i quines conseqüències té cadascun.
AUTORITARI
Característiques:
o
Estil centrat en els pares.
o
S’estableix un sistema comunicatiu unidireccional.
o
Els pares donen ordres sense cap explicació
o
Fills sense autonomia.
o
Són habituals els càstigs, insults, amenaces
sense cap tipus de raonament.
o
Alt nivell d’exigència als fills.
o
Genera nivells d’autoestima baixos als fills.
o
Fills frustrats, culpables de no haver pogut
satisfer els seus pares.
o
Infants conformistes i submisos; passius, tímids,
angoixats fins al punt de poder patir ansietat o distanciament emocional.
o
Facilitat per adoptar el mateix rol quan siguin
pares.
DEMOCRATIC
Característiques:
o
Estil centrat en els fills.
o
S’apliquen normes, però explicant sempre les
raons d’aquestes normes.
o
Es respecta la individualitat i els drets dels
fills.
o
Se prenen decisions conjuntament.
o
Hi ha un respecte mutu.
Conseqüències:
o
Fills responsables
o
Tenen competència social, és a dir, es
relacionen fàcilment amb altra gent.
o
Respecten les normes
o
Bon nivell d’autoestima i confiança.
o
Els fills estan motivats per l’èxit i per tant,
tenen millors resultats acadèmics.
INDULGENT
Característiques:
o
Basat en la tolerància.
o
Poc control i poca exigència.
o
Pares sobre protectors.
o
Molta llibertat.
Conseqüències:
o
Fills egocèntrics, molt dependents.
o
S’esforcen poc
o
No tenen autocontrol
o
Autoestima i autoconfiança molt alta.
NEGLIGENT
Característiques:
o
Pares poc exigus i poc implicats amb els seus
fills.
o
No hi ha comunicació i confiança entre pares i
fills.
Conseqüències:
o
Autoconcepte i autoestima molt baix.
o
Poca responsabilitat.
o
No s’esforcen i son molt susceptibles de patir
algun trastorn, tant psicològic com conductual.
L’estil educatiu més apropiat i recomanable és el democràtic ja que les
conseqüències que se’n deriven són molt favorables tant per a l’infant com per
a l’adult.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada