dimecres, 21 de maig del 2014

El desenvolupament infantil de 2 a 6 anys

En aquesta etapa la majoria de canvis en el desenvolupen psicomotor es relacionen en el progrés de les adquisicions motrius (locomoció, manipulació i representació gràfica).
Aquí us deixem un quadre on podreu observar amb claredat l'adquisició motriu:
 

Adquisició motriu
2-4 anys
Locomoció:
·         Està a punt d’aconseguir el domini complet de la posició erecta.
·         Millora la seva coordinació general, tot i  que encara li costa canviar la marxa i anar en una direcció determinada quan se li demana.
·         Augmenta la força muscular i ja pot
pedalar en un tricicle.
·         El millor ajustament corporal li permet
avançar en l’equilibri estàtic i dinàmic i
és capaç de saltar amb tots dos peus
junts des d’una alçada d’uns 30 cm.
·         Puja esglaons sense ajuda i alternant
els peus. Li costa més baixar i
acostuma a fer-ho sense alternança.
·         Pot córrer però encara li costa
augmentar i disminuir la velocitat.
Manipulació:
·         Millora la coordinació ull-mà i l’habilitat
visual. Això afavoreix l’adquisició de
noves manipulacions.
·         Pot estripar paper.
·         Pot doblegar paper al llarg i a l’ample,
però no en diagonal.
Representació gràfica:
·         No ha desenvolupat completament el
moviment segmentat del braç,
avantbraç, mà i dits. Això fa que els
seus gargots siguin amplis i que no es
redueixin a l’espai d’un dibuix establert.

4-5 anys
Locomoció:
·         Pot mantenir l’equilibri sobre una sola
·         cama durant uns quants segons.
·          Millora la seva coordinació i pot dirigirse
·         cap a la direcció que se li indiqui
·         amb més seguretat.
·          Pedaleja en un tricicle i fins i tot en
·         bicicleta de dues rodes amb auxiliars.
·          Ja baixa escales amb alternança de
·         peus.
·          Corre amb facilitat o pot alternar ritmes
·         regulars al seu pas.
·          Pot fer un salt en una carrera si ho
·         necessita o se li demana.
·          Ja no ensopega i li agrada realitzar
·         proves motrius que no siguin molt difícils.
Manipulació:
·         La coordinació ull-mà va millorant de
forma significativa i li encanta fer coses
que li exigeixin aquesta coordinació.
·          Pot llançar pilotes amb ambdues mans
i recollir-les.
·          Pot fer boletes de paper o plastilina,
cada vegada més petites.
·         Pot doblegar un paper en diagonal.
·         Pot construir un pont amb tres peces.
Representació gràfica:
·         Pot emplenar espais amb pintures, i encara que pot sortir-se una mica dels
límits, cada vegada ajusta més el traç.
·          Encara necessita realitzar traços
grans, però ja és capaç de dibuixar,
per exemple, una creu o un cercle.
·          Pot copiar dibuixos de figures simples:
una casa, un quadrat, un arbre.
·          És capaç de dibuixar figures humanes
molt esquemàtiques, a mesura que va
coneixent el seu propi cos.

5-6 anys
Locomoció:
·         Bota i salta sense dificultat.
·         Pot caminar per la barra d’equilibri, fins
i tot amb una mica de pendent.
·          Es pot quedar en equilibri sobre un sol
peu.
·          Conserva l’equilibri de puntetes durant
·         diversos segons.
·          És un bon moment per començar a
aprendre dansa i ritme.
·          Pot saltar una corda que estigui a una
alçada d’uns 60 centímetres.
·          Patina.
·          Munta en bicicleta i pedaleja sense
necessitat de rodes complementàries.
Manipulació:
·         Retalla i punxa amb major domini.
·          És capaç d’enganxar dos papers en
línia recta.
·          Pot agafar objectes petits i introduir-los
dins d’una ampolla de boca estreta un
per un.
·         Té més precisió i domini de les eines
de pintura.
·          Modela la plastilina o el fang amb una
finalitat.
·          Utilitza les tisores seguint un línia.
·          Pot doblegar un paper en diagonal a
imitació.
Representació gràfica:
·         L’activitat gràfica va adquirint precisió i
ja pot reproduir lletres i paraules amb
certa soltesa, seguint bé la
direccionalitat dels grafismes.
·          Utilitza el llapis amb més seguretat i
precisió i és capaç de realitzar
composicions més complexes.
·          Pot dibuixar una figura reconeixible
com una persona.



1 comentari:

  1. Hola, som el grup del bloc "El desenvolupament infantil FDLP" http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/
    Que passaria si algun infant en el desenvolupen psicomotor no té una bona adquisicó motriu?

    ResponElimina