En aquesta etapa la majoria de canvis en el desenvolupen psicomotor es relacionen en el progrés de les adquisicions motrius (locomoció, manipulació i representació gràfica).
Aquí us deixem un quadre on podreu observar amb claredat l'adquisició motriu:
Adquisició motriu
| |
2-4 anys
|
Locomoció:
· Està a punt d’aconseguir el domini complet de la posició erecta.
· Millora la seva coordinació general, tot i que encara li costa canviar la marxa i anar en una direcció determinada quan se li demana.
· Augmenta la força muscular i ja pot
pedalar en un tricicle.
· El millor ajustament corporal li permet
avançar en l’equilibri estàtic i dinàmic i
és capaç de saltar amb tots dos peus
junts des d’una alçada d’uns 30 cm.
· Puja esglaons sense ajuda i alternant
els peus. Li costa més baixar i
acostuma a fer-ho sense alternança.
· Pot córrer però encara li costa
augmentar i disminuir la velocitat.
Manipulació:
· Millora la coordinació ull-mà i l’habilitat
visual. Això afavoreix l’adquisició de
noves manipulacions.
· Pot estripar paper.
· Pot doblegar paper al llarg i a l’ample,
però no en diagonal.
Representació gràfica:
· No ha desenvolupat completament el
moviment segmentat del braç,
avantbraç, mà i dits. Això fa que els
seus gargots siguin amplis i que no es
redueixin a l’espai d’un dibuix establert.
|
4-5 anys
|
Locomoció:
· Pot mantenir l’equilibri sobre una sola
· cama durant uns quants segons.
· Millora la seva coordinació i pot dirigirse
· cap a la direcció que se li indiqui
· amb més seguretat.
· Pedaleja en un tricicle i fins i tot en
· bicicleta de dues rodes amb auxiliars.
· Ja baixa escales amb alternança de
· peus.
· Corre amb facilitat o pot alternar ritmes
· regulars al seu pas.
· Pot fer un salt en una carrera si ho
· necessita o se li demana.
· Ja no ensopega i li agrada realitzar
· proves motrius que no siguin molt difícils.
Manipulació:
· La coordinació ull-mà va millorant de
forma significativa i li encanta fer coses
que li exigeixin aquesta coordinació.
· Pot llançar pilotes amb ambdues mans
i recollir-les.
· Pot fer boletes de paper o plastilina,
cada vegada més petites.
· Pot doblegar un paper en diagonal.
· Pot construir un pont amb tres peces.
Representació gràfica:
· Pot emplenar espais amb pintures, i encara que pot sortir-se una mica dels
límits, cada vegada ajusta més el traç.
· Encara necessita realitzar traços
grans, però ja és capaç de dibuixar,
per exemple, una creu o un cercle.
· Pot copiar dibuixos de figures simples:
una casa, un quadrat, un arbre.
· És capaç de dibuixar figures humanes
molt esquemàtiques, a mesura que va
coneixent el seu propi cos.
|
5-6 anys
|
Locomoció:
· Bota i salta sense dificultat.
· Pot caminar per la barra d’equilibri, fins
i tot amb una mica de pendent.
· Es pot quedar en equilibri sobre un sol
peu.
· Conserva l’equilibri de puntetes durant
· diversos segons.
· És un bon moment per començar a
aprendre dansa i ritme.
· Pot saltar una corda que estigui a una
alçada d’uns 60 centímetres.
· Patina.
· Munta en bicicleta i pedaleja sense
necessitat de rodes complementàries.
Manipulació:
· Retalla i punxa amb major domini.
· És capaç d’enganxar dos papers en
línia recta.
· Pot agafar objectes petits i introduir-los
dins d’una ampolla de boca estreta un
per un.
· Té més precisió i domini de les eines
de pintura.
· Modela la plastilina o el fang amb una
finalitat.
· Utilitza les tisores seguint un línia.
· Pot doblegar un paper en diagonal a
imitació.
Representació gràfica:
· L’activitat gràfica va adquirint precisió i
ja pot reproduir lletres i paraules amb
certa soltesa, seguint bé la
direccionalitat dels grafismes.
· Utilitza el llapis amb més seguretat i
precisió i és capaç de realitzar
composicions més complexes.
· Pot dibuixar una figura reconeixible
com una persona.
|
Hola, som el grup del bloc "El desenvolupament infantil FDLP" http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/
ResponEliminaQue passaria si algun infant en el desenvolupen psicomotor no té una bona adquisicó motriu?